Využitie senzorov

Využitie senzorov

V prechádzajúcich kapitolách sme sa už naučili ako ovládať nášho virtuálneho robota. Dokážeme sa s robotom pohybovať do rôznych smerov či nejakých určitých tvarov, ktoré vieme dokonca aj vykresliť. Pri tomto ovládaní sme využívali iba "jednoduché" ihriská – Mriežku, Číslo mriežky, Kresliace plátno.

Určite ste si ale všimli, že v ponuke výberu ihriska máme o mnoho viac možností, ktoré možno aj vyzerajú zaujímavejšie, napríklad Ničiteľ hradov, Čistenie koralového útesu, Bludisko diskov a iné. Tieto ihriská ponúkajú zaujímavejšie, niečím špeciálne prostredie, v ktorom sa robot pohybuje. V takomto ihrisku sa vyskytujú nejaké objekty, ktoré by pri bežnom pohybe robotovi prekážali.

Aby robot do takýchto predmetov iba nenarazil alebo len bezcieľne neprešiel okolo nich, musí tieto objekty začať vnímať. Prostredie VEXcode pre tieto situácie ponúka možnosť využitia blokov patriacich do kategórie Vnímaní (Sensing) – bledomodré bloky.

Bloky určité pre vnímanie sa delia na ďalšie podkategórie – konkrétne senzory. Využitie týchto senzorov si vysvetlíme a ukážeme na niekoľkých praktických cvičeniach. 

Monitorovanie robota

V prípade, že by sme chceli monitorovať robota - činnosť niektorých senzorov, časovač alebo vzdialenosť robota, musíme si túto "funkciu" najskôr aktivovať. Stačí ak daný blok, ktorého stav chceme sledovať, presunieme pomocou myši na ikonu: 

Následne sa nám zobrazí obrazovka, s ktorou sme pracovali aj v kapitole Kreslenie a písanie v programe → Výpis na grafickú plochu.

Na začiatku programu (pred jeho prvým spustením / vynulovaním) je časovač na nule a všetky senzozy sú nespustené - majú hodnotu false / nepravda. 
V momente keď program spustíme, začína sa aj monitorovanie - počas behu programu sa v prípade zmeny stavu niektorého senzoru zmení jeho hodnota na true / pravda, alebo naopak. 

Vo vyššie uvedenom prípade sme si presunutím na monitorovaciu ikonku aktivovali sledovanie senzoru ľavého nárazníku, senzor pohybu a časovač.
Podľa hodnôt v tabuľke sme program zastavili v čase 3,153 sekúnd, ľavý nárazník vrátil hodnotu nepravda a senzor pohybu hodnotu true. Takže v danom momente ľavý nárazník nebol spustený, no robot sa pohyboval. 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky